Leren door ervaren
Persoonlijk

Let it go! Let it góóó!

Kinderen kunnen eigenwijs zijn, dat is geen geheim. Net zoals dat kinderen vaak hetzelfde nog een keer willen doen. Sterker nog, het alles ‘zelluf’ willen doen en weer aan de verkeerde kant van de glijbaan omhoog willen klimmen heeft een functie. Vandaag vertel ik je waarom het leren door zelf te ervaren en het herhalen voor een kind zo belangrijk is.

Inspirerende ouderavond

Ken je de tv serie ‘Het Geheime Leven van 4-jarigen’ van vorig jaar nog? Als moeder van een kleuter en als sociaal pedagogisch hulpverlener on-hold vond ik dat een interessante serie om naar te kijken. Pedagoog Minchenu Maduro en ontwikkelingspsycholoog Steven Pont observeerden de 4-jarigen, analyseerden hun gedrag en gaven deskundig commentaar. Tijdens De Week van het Jonge Kind van 16-20 april was ik in de mogelijkheid om naar een inspirerende ouderavond, met Steven Pont als spreker, te gaan.
Leren door ervaren en herhalen

Lees ook: het geheime leven van 4-jarigen

Belangrijk om te onthouden

Ik was het niet van plan, maar tijdens deze avond pakte ik op een gegeven moment mijn smartphone om wat notities op te schrijven. Er werden dingen gezegd die niet alleen interessant waren om naar te luisteren, ik vond ze ook belangrijk om te onthouden. Hier deel ik een paar van mijn aantekeningen van die avond.

Lees ook: Foto’s in de Tuin stopt! Wat nu?

Twee werelden van een kind

Een kind heeft te maken met een eisende buitenwereld, waarin het ervaringen op kan doen. Een kind heeft ook te maken met een beschermende binnenwereld, waarin er instructies worden gegeven. Grof gezegd vertegenwoordigen moeders de beschermende binnenwereld en vaders de eisende buitenwereld. Ze dagen hun kind uit om net een stapje verder te gaan dan het durft. Als een kind valt, snelt mama toe om het af te zoenen. Terwijl papa zegt: “Sta op, geef die bal een knal!”

Let it go!

‘Als het kind het leven niet opvreet, dan vreet het leven het kind op.’ Dit vond ik zo’n pakkende uitspraak van Pont. Een kind zou nieuwsgierig moeten zijn naar de wereld. Het moet op ontdekking kunnen gaan en zelf kunnen ervaren wat wel en niet kan.
Leren door ervaren en herhalen
Als ouder heb je de neiging om alles voor te kauwen, uit te leggen en je kind (goed bedoeld) tegen te houden. Je hebt immers de ervaring al in huis. Voor een kind maakt die uitleg niet zo veel indruk. De ervaring doet dat wel. ‘Let it go!’, dat moet je nieuwe lijfspreuk zijn.

Experimenteren is goed

Pont geeft een duidelijke vuistregel als je je kind wil laten leren door ervaringen:

  1. Is het levensgevaarlijk?
  2. Hebben anderen er last van?

Als op beiden vragen het antwoord ‘nee’ is, dan kun je je kind zijn/haar gang laten gaan en een nieuwe ervaring op laten doen. Ook als dit onhandig gaat of als het veel sneller zou kunnen. Zelfs als het misgaat, want experimenteren is goed. Laat je kind het gewoon nog een keer proberen.

Lees ook: checklist voor de Koningsspelen

Optelsom van onze ervaringen

Het zelfbeeld van een kind vormt zich door de ‘klei’ van de omgeving, aldus Pont. Hoe wij reageren is daarom bepalend. Een kind is de optelsom van zijn/haar ervaringen. Wíj zijn de optelsom van onze ervaringen!

Let it góóó! Kun jij je kind (makkelijk) loslaten?

Lieve groetjes van Cindy

Bron uitgelichte afbeelding
Vorige blog Volgende blog

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Plaats jij als eerste een reactie?

Laat een reactie achter

CommentLuv badge