De Nationale Voorleesdagen en het Prentenboek van het Jaar
Boeken, Kinderen

De Nationale Voorleesdagen en het Prentenboek van het Jaar

Op 24 januari werden de Nationale Voorleesdagen geopend met het Nationale Voorleesontbijt. Het Prentenboek van het Jaar staat tot en met 3 februari centraal om zo het belang van voorlezen, aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen, te stimuleren en onder de aandacht gebracht. Hoe vaak lees jij je kind(eren) voor? Ik geef je tips om het (nog) leuker te maken.

Nationale Voorleesdagen

Van woensdag 24 januari tot en met zaterdag 3 februari zijn de Nationale Voorleesdagen. Tijdens de Nationale Voorleesdagen wordt het voorlezen, aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen, extra gestimuleerd en onder de aandacht gebracht.
De Nationale Voorleesdagen en het Prentenboek van het Jaar

Prentenboek van het Jaar

Sttt! De tijger slaapt is verkozen tot Prentenboek van het Jaar. Het belangrijkste criterium bij het kiezen van het Prentenboek van het Jaar is dat het boek, naast een goed verhaal en aantrekkelijke illustraties, voldoende aanknopingspunten biedt voor interactie met peuters en voor verwerking in hun spel.

Lees ook: een brief aan mijn 5-jarige kleuter

Ssst! De tijger slaapt

Ssst! De tijger slaapt en de dieren willen haar niet wakker maken. Maar ze ligt wel vreselijk in de weg… Gelukkig heeft Kikker een idee: met een ballon zweven ze over de tijger heen. Daarbij kunnen we wel wat hulp gebruiken. Blaas je mee, zodat alle dieren veilig aan de overkant komen? Dat wordt spannend!
De Nationale Voorleesdagen en het Prentenboek van het Jaar

Prentenboeken toptien!

  1. Ssst! De tijger slaapt – Britta Teckentrup (Gottmer Uitgevers)
  2. Gewoon zoals je bent – Jonny Lambert (Veltman Uitgevers)
  3. Slaap maar fijn, bouwterrein – Edward van de Vendel (Moon)
  4. Antonia – Anke de Vries (Lemniscaat)
  5. De kusjeskrokodil – Jozua Dougl & Loes Riphagen (De Fontein)
  6. Alberts boom – Jenni Desmond (Lemniscaat)
  7. Ik ben bij de dinosaurussen geweest – Floor de Goede & Edward van de Vendel (Querido’s Kinderboeken)
  8. Mijn potje – Anita Bijsterbosch (Clavis)
  9. Mmm… Een taart! – Susanne Strasser (Hoogland & Van Klaveren)
  10. Nog even mijn haartjes wassen – Jörg Mühle (Gottmer Uitgevers)

Lees ook: de Nationale Voorleesdagen en de Voorlees Tag

Voorleestips

  • Een boek kiezen: In de boekwinkel en bibliotheek is zoveel keuze aan boeken dat het soms niet meevalt een geschikt boek te vinden dat op dat moment past bij de belevingswereld van je kind. Denk eens aan de volgende situaties: misschien is er in het gezin een baby op komst, wordt je kind zindelijk of leert het zelfstandig naar de wc te gaan. Uitgeverij Clavis heeft een handige leeftijdsindicatie gebaseerd op de belevingswereld van een kind op de achterkant van de meeste prentenboeken en voorleesboeken staan.
  • Hetzelfde boek een paar keer voorlezen: Het is een feit dat kinderen een verhaal eindeloos vaak willen horen en telkens opnieuw weer prachtig vinden. Jij hebt misschien zelf al lang genoeg van het boek, maar je weet dat herhaling erbij hoort. Lees prentenboeken juist een aantal keer voor om er zoveel mogelijk uit te halen.
  • Voorleesrituelen: Kinderen raken vertrouwd met allerlei rituelen: zo doen wij dat altijd! Ze voelen zich prettig als ze kunnen rekenen op het dagelijkse voorleesritueel. Bij ons is dit al vanaf dat mijn kinderen een half jaar oud zijn standaard een kwartiertje voor het slapen gaan.
  • Voorlezen met stemmetjes: In prentenboeken staan vaak veel korte spreekteksten. Het is helemaal niet nodig om je extra in te spannen om met verschillende stemmetjes voor te lezen. Bij peuters is dat nog niet zo aan de orde.

Kijk ook: Foto’s in de Tuin week 4; jarige kleuter en mommy-times

  • Te moeilijk of niet?: Misschien helpt het om te weten dat een boek eigenlijk net een beetje te moeilijk mag zijn. Als je het meerdere keren voorleest en je praat samen over het verhaal, heb je de meeste kans dat jouw kind door een boek geboeid wordt.
  • Voorspel samen het verhaal: Door te vragen wat er allemaal kan gebeuren in het verhaal, denken kinderen goed na. Hierdoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter om naar oplossingen te zoeken voor problemen.
  • Moeilijke woorden: Wanneer er moeilijke woorden in het boek staan, worden deze in de context van het verhaal vaak wel duidelijk. Zo niet, dan kun je jouw kind helpen om het nieuwe woord te leren door er een plaatje bij aan te wijzen, een voorbeeld te geven of een vervangend woord te gebruiken.
  • Laat jouw kind vertellen: Geef je kind gelegenheid om iets te zeggen als je het verhaal voorleest. Jouw kind heeft een eigen interpretatie over het verhaal en kan ook meepraten vanuit eigen ervaringen. Daar kun je dan weer op ingaan. Zo blijft jouw kind betrokken bij het verhaal.
  • Voorbereiding op het voorlezen: Lees de titel van het boek voor en praat met jouw kind over de voorkant. Maak het nieuwsgierig naar het verhaal.

Hoe vaak lees jij je kind(eren) voor?

Lieve groetjes van Cindy
Affiliate links

Vorige blog Volgende blog

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Plaats jij als eerste een reactie?

Laat een reactie achter

CommentLuv badge