Wintertijd; gevolgen en tips voor kinderen en ouders
Kinderen, Lifestyle

Wintertijd; gevolgen en tips voor kinderen en ouders

Komend weekend is het weer zover. In de nacht van zaterdag op zondag wordt de klok om 03:00u een uurtje teruggedraaid naar 02:00u en gaat de nieuwe tijd in. De wintertijd is de originele tijd die we met z’n allen hebben afgesproken. Leuk afgesproken, die wintertijd, maar wat zijn de gevolgen en tips voor kinderen en hun ouders?

Biologische klok

De klok verzetten is makkelijk gedaan. Een biologische klok heeft meer moeite met het ingaan van de wintertijd. De kans is groot dat je kinderen op zondag te vroeg wakker zijn. Overdag kunnen ze moe zijn en ’s avonds kunnen kinderen misschien moeilijk in slaap vallen. Het schijnt ongeveer zeven dagen te duren, voordat kinderen zijn gewend aan de nieuwe tijd. Dit alles geld overigens ook voor hun ouders.

Excuus Gevolgen van de nieuwe tijd

Het is niet vanzelfsprekend om van de een op de andere dag te worden geconfronteerd met een uur minder daglicht. Overdag kan een gevoel van vermoeidheid optreden. Ook kan de nieuwe tijd invloed hebben op het hongergevoel. Bereid je dus voor op berichten van de juf of meester dat je kind op school erg moe was. En als je kinderen blijven zeuren om eten of juist (nog) geen trek hebben, weet je ook waardoor dit komt. Echter, laat kinderen overdag geen dutje doen. Dan slapen ze ’s avonds (nog) moeilijker in. En ja, je zou zelf de nieuwe tijd als excuus kunnen gebruiken om dat stukje chocolade te pakken, omdat je zó’n honger hebt.

Maak ook: [Recept] Loaded Nachos mét kidsproof variant

Voorbereiden op de wintertijd

Het is nu als mosterd na de maaltijd, maar je kan je kinderen en jezelf voorbereiden op de wintertijd. Neem een aantal dagen de tijd om over te schakelen naar een andere tijdsindeling van je dag. Verleg de tijd van het eten en het naar bed gaan steeds een klein stukje. De meeste kinderen slapen als ze iets later naar bed gaan net zo lang en zullen dus ook iets later naar bed gaan.

Rituelen en de invloed van licht

Je kind moet weten dat er een duidelijk verschil is tussen dag en nacht. Het helpt hierbij om rituelen in te stellen. Net zoals je een vast ritueel kunt hebben voor het slapen gaan, kan je dit ook maken voor het wakker worden. En wees je ervan bewust dat licht invloed heeft op het inslapen en uitslapen. Is je kind gewend om met schemer naar bed te gaan, zal het in donker in slaap vallen vreemd zijn. Net zoals het nu vreemd zal zijn als je kind in het donker wakker moet worden, terwijl het is gewend om in het licht wakker te worden.

Wennen aan de wintertijd

Sta op zoals je bent gewend, maar dan volgens de nieuwe tijd. Eet op dezelfde tijdstippen en ga op hetzelfde tijdstip naar bed. Houd dit vol en na ongeveer zeven dagen zal je lichaam gewend zijn aan de nieuwe tijd. Doe overdag niet aan dutjes als dit normaliter ook niet werd gedaan. Dit kan namelijk weer gevolgen hebben op het ’s avonds in slaap vallen.

Lees ook: 5 x wat ik tijdens de herfstvakantie had willen doen

Winterdip

Door het verzetten van de klok zijn de dagen korter. Het wordt immers later licht en het wordt eerder donker. Mensen kunnen er last van hebben dat ze minder licht binnen krijgen. Ze kunnen depressieve gevoelens krijgen, de zogenaamde winterdip. Belangrijk is het daarom om zoveel mogelijk daglicht tot je te nemen. Ga in je pauze met je boterham naar buiten en maak een ommetje. Pak de fiets als je de kinderen uit school gaat halen en stimuleer je kinderen om uit school nog minstens een halfuurtje buiten te spelen.

Hoe wij het doen

Wij doen eigenlijk alsof er niets aan de hand is en volgen de klok, zoals we dat altijd doen. Doordeweeks gaan de kinderen er om 07:00u uit en om 12:00u lunchen we. Om 17:30u staat het avondeten op tafel en tussen 18:30-19:00u gaan Luuk en Sofie naar bed. Behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar de afgelopen jaren hebben Luuk en Sofie niet zo heel veel last gehad van de nieuwe tijd. En als ze er nu wel last van hebben, dan proberen we daar flexibel mee om te gaan. Go with the flow en die zeven dagen door bikkelen.

Kijk ook: Foto’s in de Tuin week 42; de week van onze herfstvakantie

Genieten

De wintertijd met zijn ‘kortere dagen’ brengen ook een hoop gezelligheid en nieuwe avonturen met zich mee. Zo vindt Luuk het geweldig om in het donker naar school te fietsen, want dan mogen zijn fietslampen aan. En als het einde van de dag al gaat schemeren of binnenkort zelfs al donker is, dan gaan hier in huis de kaarsen en openhaard aan. Dat vind ik gezellig en daar geniet ik van.

Zomertijd 2018

We hebben vijf maanden om te wennen aan -en voor sommigen te dealen met de wintertijd. In de nacht van zaterdag 24 op zondag 25 maart 2018 zullen we de klok een uur vooruit draaien en gaat de zomertijd weer in.

Heb jij er last van als de wintertijd ingaat? Je kinderen? Heb je tips om aan de nieuwe tijd te wennen? Ik ben benieuwd en lees je reactie graag terug bij de comments hieronder.

Lieve groetjes van Cindy

Vorige blog Volgende blog

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Plaats jij als eerste een reactie?

Laat een reactie achter

CommentLuv badge